مرزدار مکتب شیعه

شناخت سیره پیامبر اعظم خدا و اهل بیت ( علیهم السلام )و شیعیان

مرزدار مکتب شیعه

شناخت سیره پیامبر اعظم خدا و اهل بیت ( علیهم السلام )و شیعیان

آخرین نظرات

۱۸ مطلب توسط «محمد صادق سهیلی» ثبت شده است

جمعه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۶ ق.ظ

فرقه ناجیه

در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند : امت من بعد ازمن به 73 فرقه تقسیم می شوند که فقط یک فرقه آن ها نجات میابد . 

اما این فرقه نا جیه کدام فرقه است ؟

روایت متواتر ثقلین جواب این سوال را واضح می کند . انّی مخلّف فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی أهل بیتی وانهما لن 

یفترقا حتى یردا علیّ الحوض .... البته در کتب اهل سنت لفظ (( سنتی )) به جای اهل بیتی نقل شده است . ما می گوییم حتی اگر این طور هم پیامبر فرموده باشند باز هم اینجا سنت به معنای اهل بیت است زیرا اگر چنین نبود دیگر معنا نداشت که عمر بگوید حسبنا کتاب الله . 

سنت حقیقی را اهل بیت به ما منتقل کردند . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۵۶
محمد صادق سهیلی
يكشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۰۵ ق.ظ

آیا حضرت زهرا پوشیه می زده است ؟

قراینی در دست است که از سیره های حضرت زهرا سلام الله علیها و پیروان ایشان از فرزندانش و غیر فرزندانش از شیعیان خاص ، پوشاندن وجه به وسیله پوشیه از نا محرم است از جمله : 

 حدیث ازدواج فاطمه زهرا سلام الله علیها با امیرالمومنین علیه السلام  : 

أن أم سلمة أتت إلى رسول الله (صلى الله علیه وآله) فلما وقفت بین یدیه کشف الرداء عن وجهها حتى رآها علی. ثم اخذ بیدها فوضعها فی یدی علی) مسند فاطمة الزهراء ص 200إلى 205 عن أمالی الطوسی ج 1ص39 بحار الأنوار ج43 ص-94 96   

ام سلمه فاطمه را نزد رسول الله آورد و زمانی که  در مقابل رسول الله و علی قرار گرفت نقاب را از صورت فاطمه کنار زد تا علی علیه السلام او را ببیند . سپس دست فاطمه را گرفت و در دستان علی گذاشت .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۰۵
محمد صادق سهیلی

بحارالانوار جلد45 صفحه 114 :

یکی از خدمتکاران ابن زیاد می گوید ، به قصر رفتم برای تمیز کردن قصر عبیدالله ابن زیاد . وقتی در حال تمییز کردن درب های قصر بودم صدای ضجه از کوچه های کوفه می شنیدم . از یکی خدمتکاران دیگر پرسیدم چه شده امروز کوفه غوغا است؟ گفت : قرار است سر یک خارجی را که بر یزید خروج کرده بیاورند . گفتم : این خارجی کیست ؟ گفت : حسین ابن علی است . می گوید : به بهانه ای از کار بیرون رفتم و شروع کردم به خود زنی و آنقدر گریه کردم تا نزدیک بود بیناییم را از دست بدهم . بیرون قصر رفتم و دنبال کاروان اسرا . دیدم چهل شتر حامل زنان اهل بیت می باشد و سوار بر یکی از شترها علی ابن حسین است که شترش بی جهاز سوار شده است . خون از شاهرگ های او جاری بود . ....... بعضی از مردم کوفه برای کودکان غذا و خرما و نان آوردند حضرت ام کلثوم نزدیک آمد و گفت : صدقه بر ما حرام است و خوراکی ها را از دست اطفال گرفت و به زمین زد . مردم گریه می کردند .....در هنگامی که ام کلثوم مردم کوفه را سرزنش می کرد ، سرهای شهدا را روی نیزه آوردند و جلوی همه سر حسین علیه السلام بود . مثل ماه صورتش می درخشید . گویا سر مطهر رسول خدا ..... محاسنش با خون خضاب شده بود و با وزش باد به چپ و راست می رفت . در این هنگام زینب متوجه سرهای مطهر شد سر برادرش را دید و سر خود را به محمل کوباند و خون از زیر مقنعه اش جاری شد 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۰۲:۰۴
محمد صادق سهیلی

سوال : در زیارت ناحیه مقدسه آمده است : ( فلما رأین النساء جوادک برزن من الخدور ناشرات الشعور....) یعنی زمانی که زن ها اسب مجروح امام حسین علیه السلام را دیدند موهای خود را پریشان کردند و بر صورت ها لطمه زدند .... چگونه ممکن است حضرت زینب سلام الله علیها اینچنین کند ؟ آیا جایز است که یک زن موی خود را پریشان کند و بیرون بریزد در عزا ؟ایا برداشتن حجاب در عزا جایز است ؟ واین جزع و فزع با مقام حضرت زینب سلام الله علیها سازگار است ؟

پاسخ : در این عبارت نگفته است که زینب سلام الله علیها اینچنین  کرده است . در کربلا زنان متعددی از قبایل مختلف توفیق حضور داشتند و مصیبت دیده شدند . برخی زن ها با صلابت تر و مومن تر هستند و برخی کم طاقت تر طبیعتا . همه زنان حاضر در کربلا به اندازه زینب سلام الله علیهامعرفت نداشتند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۵ ، ۱۸:۱۶
محمد صادق سهیلی
جمعه, ۴ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۵۰ ق.ظ

عباس و انان نامه زمان

به ما می کویند اگر حزب الله دست از تروریسم بردارد با آن مشکلی نداریم. تروریسم در نظر آن‌ها یعنی همان مقاومت و حمایت از مردم بی‌گناه فلسطین و حمایت از ناموس و اماکن مقدس این امت. ما به آن‌ها سخن حضرت ابوالفضل العباس(ع) در کربلا را می‌گوییم :«به ما امان می‌دهید در حالی که مردم فلسطین امان ندارند؟ کودکان فلسطین امان ندارند؟ مبارزان فلسطین امان ندارند؟ قدس امان ندارد؟ مسجد اقصی امان ندارد؟ به ما امان می‌دهید در حالی که این مظلومان و رنجدیدگان امان ندارند؟ بشنوید ای مستکبران، لعنت خدا بر شما و بر امان‌تان.» 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۹۵ ، ۰۴:۵۰
محمد صادق سهیلی
چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۳۰ ق.ظ

مسجد اموی در دمشق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۵ ، ۰۵:۳۰
محمد صادق سهیلی
چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۲۵ ق.ظ

دلیل ارادت سلفی ها به یزید بن معاویه چیست ؟


اسلام امو ی 

دلیل ارادت سلفی ها به یزید بن معاویه چیست ؟

سلفی ها در مورد یزید ابن معاویه معتقدند که :

1) شکی نیست که یزید فردی مسلمان ، اهل روزه ، متقی و مجاهدعلیه کفار بوده است . 

2) یزید از 12 خلیفه است که رسول الله فرمود : خلفا انتی اثنتا عشر ( خلفای من 12 نفر هستند که همپی از قریش هستند ) 

3 )بیعت مسلمین با یزید بیعتی شرعی و صحیح بوده است .

4) یزید هرگز قصد قتل حسین علیه السلام نکرد و اهل بیت او را اسیر نکرد بلکه اینها افعال ابن مرجانه بوده است و یزید هزگز راضی به آن نبود . 

5) لعن یزید ابن معاویه جایز نیست . 

این اعتقاد در مورد یزید ابن معاویه از سردمدار تفکر سلفی گری یعنی شیخ این تیمیه نشات می گیرد .


او در منهاج السنة جلد 2 می نویسد :  متواتر است اسلام معاویه و یزید و خلفا بنی امیه مو بنی عباس همچنین و نماز و روزه و جهاد آن ها . 

یعنی ابن تیمیه این مطلب را مفروغ عنه و واضح می داند . 

یزید از بزرگانی است که در تورات از او یاد شده است . در منهاج السنة در ج 4 می نویسد صفحه 310 : و این تصدیق ان چیزی است که نبی خبر داد که این دین عزیز است تا زمانی که 12 خلیفه از قریش حکومت کنند . این روایت در صحیح مسلم نیز هست . روایت از جابربن ثمره که  لا یزال هذا الدین منیعا و عزیزا الی اثنتی عشر خلیفة من قریش .  این دوازده نفر را ابن تیمیه اینگونه تفسیر می کند : ابوبکر عمر عثمان و علی و سپس کسانی که مسلمین بر آن ها اجتماع کنند یعنی معاویه و پسرش یزید و عبد الملک ابن مروان و سپس اولاد اربع اش و عمر ابن عردالعزیز . بلکه می گوید و این دوازده خلیفه ان هایی هستند که در تورات از ان ها یاد شده است ( یعنی تورات بشارت داده به یزید ) زمانی که به اسماعیل بشارت داد . 

معتقد است بیعت او صحیح و شرعی است . ولایجتمع امتی علی الضلاله 


 جز دوم  کتاب منهاج السنة ص 385 : یزید امر به قتل حسین نکرد و قصد قتل حسین را هم نداشت بلکه قصد تکریم و تعظیم او را داشت همانگونه که پدرش معاوبه به او دستور داده بود . اما حسین اصرار داشت که با حکومت او ستیز کند و پی جکومت بود  . زمانی که حسین به عراق رسید و یزیید دانست که عراقی ها او را خوار می کنند . یزید پیعام داد یا نزد من بیا و یا به وطنت برکرد اما عراقی ها مانع شدند تا او را مظلومانه کشتند و زمانی که خبر قتل حسین علیه السلام به یزید رسید بسیار ناراحت شد و همراه با اهل بیت خودش بسیار گریه کرد ویزید گفت خدا ابن زیاد را لعنت کند .اگر رحم داشت حسین را نمی کشت . 

او اصلا قبول ندارد که اهل بیت حسین را به اسارت گرقتد و می گوید که دستور دادند که به بهترین نحو اهل بیتش را تجهیز کنند . و آن هارا به مدینه فرستاد 

و اینکه می گویند زنان حسین را به اسارت گرفت و در شهرها چرخاند و سوار شتر بی جهاز کزد این دروغ و باطل است .

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۵ ، ۰۵:۲۵
محمد صادق سهیلی



شبهه : سلفی ها معتقد هستند که یکی از غلو های شیعه در مورد امیر المومنین علیه السلام این است که علی علیه السلام حتی قبل از بعثت هم بر هیچ بتی سجده نکرد در حالی که همه قریش که بعدها صحابی بزرگوار شدند به بت ها سجده می کردند . 

پاسخ : قطعا و مسلما در تاریخ است که علی علیه السلام در دامن رسول خدا تربیت شده است و همه متفق اند که خود پیامبر هرگز بتی را نپرستید پس علی علیه السلام هم که تربیت شده خاص خودش هست را هم باید نهی می کرده است .

ثانیا :  حاکم وابن أبی شیبة ونسائی در  خصائص وابن أبی عاصم در السنّة والطیالسی وأحمد در مسندش وأبو یعلى والبزار والطبرانی  ( به خصوص مسند احمد ) نقل کرده اند که بعضی ها از قبل بعثت با پیامبر نماز می خواندند که ابوذر 2 سال قبل بعثت و علی هفت سال قبل بعثت نوشته اند . وقتی علی  علیه السلام در هنگام بعثت 10 سال داشته و از 7 سال قبل نماز می خوانده دیگر مجالی برای عبادت بت ها نمی ماند 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۵ ، ۱۸:۱۲
محمد صادق سهیلی


آیه ای که در قرآن خاصتا در شان حضرت خدیجه سلام الله علیها نازل شده است :

(( وَوَجَدَکَ عَائلاً فأَغنَى )) (الضحى:8) 

کلمه" عائل" به معناى تهى دستى است که از مال دنیا چیزى ندارد، و رسول خدا (ص) همین طور بود، و خداى تعالى او را بعد از ازدواج با خدیجه دختر خویلد (علیها السلام) بى نیاز کرد، و خدیجه تمامى اموالش را با همه کثرتى که داشت به آن جناب بخشید.

تفاسیر شیعه و از اهل سنت  تفسر الثعلبی 10: 229, تفسیر الواجدی 2: 1211, تفسیر السمعانی 3: 526, تفسیر البغوی 4: 499, تفسیر النسفی 4: 345, زاد المسیر لابن الجوزی 8: 270, تفسیر الرازی 31 : 219)،

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۵ ، ۱۸:۱۰
محمد صادق سهیلی


سوال : شیطان که خودش از آتش است چگونه در آتش جهنم عذاب می شود ؟

پاسخ : 

1)ما طبیعة آتش جهنم را نمی شناسیم که آیا از سنخ آتش های همین دنیاست یا نه ؟! آ تش های دنیا می سوزاند و می میراند اما آتش آخرت می سوزاند اما نمیمیراند در حالی که می دانیم آتش جهنم داغ تر است . (( إِنَّهُ مَن یَأتِ رَبَّهُ مُجرِمًا فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ لَا یَمُوتُ فِیهَا وَلَا یَحیَى )) (طه:74)

2)از آتش بودن شیطان به معنای این نیست که دیگر نمی شود او را با آتش عذاب کرد . مگر انسان از گل نیست ، پس چگونه با سنگ و خاک می شود او را تعذیب کرد ؟؟؟

3) درست است که ماده اولیه شیطان ، آتش است اما این به این معنا نیست که به حال دیگری تحول پیدا نکرده باشد . کما اینکه ماده اولیه انسان خاک است اما به گوشت و استخوان و .... تبدل پیدا کرده است .

4 ) عذاب قیامت منحصر در آتش نیست بلکه عذاب به زمهریر هم هست ( سرما )(( لَا یَرَونَ فِیهَا شَمسًا وَلَا زَمهَرِیرًا )) (الانسان:13)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۵ ، ۱۸:۰۶
محمد صادق سهیلی